25 juni

25 juni 2022 - Chamonix, Frankrijk

Het is weer mooi weer en vandaag gaan we weer een berg op! We gaan met een trein naar Montenvers: de trein gaat naar een hoogte van 1930 meter over een traject van 5 km. Vanaf Montenvers is het Mer de Glace te bezoeken, hiervoor moeten we nog wel een stukje met een télécabine naar beneden en vervolgens nog ruim 500 treden naar beneden lopen. Dit was het zeker waard: we liepen in een ijsgrot waar verschillende vormen uitgehakt waren, zo waren er banken en stoelen van ijs waar je op kon zitten. Het was ook erg indrukwekkend om rond te lopen en helemaal omringd te zijn door ijs! Eenmaal weer boven, wat in de warmte toch best een inspanning was, hebben we wat bij het restaurantje gedronken en konden we even bijkomen. We zijn naar het Glacier museum gelopen om te zien hoe de gletsjer verandert en hoe men hier onderzoek naar doet. Daarna was het tijd voor de wandeling die we zelf hadden uitgestippeld. De wandelpaden waren op deze hoogte prettiger: het waren grotendeels paden die wat zachter waren en maar een klein stuk van de wandeling ging over uitsluitend rotsen en stenen. De wandeling ging nog ongeveer 300 meter omhoog, waardoor we prachtig uitzicht hadden op het dal. Het weer bleef ook prachtig met een mooie strakblauwe lucht! Onderweg kwamen we verschillende sporters tegen die rennend over de paden gingen, erg indrukwekkend om te zien!

De wandeling was zo’n 4,5 km wat op zich niet veel is, maar door het klimmen en de warmte toch best intensief was. We waren dan ook wel blij toen we weer bij het beginpunt waren.

7FBC25BE-8549-4892-807F-594752480AE0

We konden de trein naar beneden nog net halen en zijn eenmaal beneden Chamonix centrum in gelopen om een welverdiend glas wijn en bier te drinken en na te genieten!

Aan het einde van de middag zijn we met het treintje terug naar ons appartement gegaan en hebben we daar gegeten en verder een relaxe avond gehad.