29 juni

29 juni 2022 - Chamonix, Frankrijk

Vandaag is het zover: we gaan naar de Aguille du Midi! Het belooft een zonnige dag met weinig bewolking te worden, dus beste kans op mooie uitzichten! We hebben er allebei veel zin in en zijn erg benieuwd hoe het is om op 3842 meter hoogte te staan!

Het is niet heel erg druk bij de kassa en we kunnen meteen doorlopen naar de rij voor de eerste kabelbaan. Wanneer er een nieuwe cabine aankomt, kunnen we daar nog bij. In deze cabine moeten we staan en staan we met nog zo’n 50 andere mensen en zien we helaas vrij weinig. We komen al vrij snel bij plan d’Aguille aan waren we moeten overstappen op een volgende kabelbaan. Hier moeten we even wachten en kunnen we ondertussen genieten van het uitzicht wat daar al adembenemend is. Deze cabine is hetzelfde als de vorige en we moeten dus weer met evenveel mensen staand naar boven. Dit keer zijn we echter als een van de eersten binnen en staan we bij het raam en hebben we mooi uitzicht!

We hebben ook kaarten voor de Panoramic Mont Blanc gekocht: met een kabelbaan naar Helbronner waarmee je mooi zicht hebt op de gletsjer en de Italiaanse kant van de Mont Blanc kan bezoeken. Dit blijkt een privé kabelbaan te zijn: we mogen met zijn tweeën in een cabine gaan zitten en gaan heel langzaam over de gletsjer naar de overkant en hangen af en toe even stil, zodat andere mensen kunnen in- en uitstappen.

B53C454D-34A0-4886-A93B-B948A8E47947

We zien ver onder ons mensen in de sneeuw lopen! Dit ziet er bijzonder uit, er zijn natuurlijk geen paden te onderscheiden, maar je ziet wel sporen van mensen die daarmee een soort van pad hebben gemaakt. Je ziet ook dat het niet makkelijk is om vooruit te komen, zeker niet als ze wat naar boven moeten. Maar wat nog veel bijzonderder is, is het landschap onder ons: het doet ons denken aan een maanlandschap. Overal ligt sneeuw met tussendoor wat zwart-bruine toppen die er uitsteken. De sneeuw is niet helemaal wit: er zitten lichtgele sporen tussen en je ziet er ook patronen in als op het strand. Zo af en toe zie je spleten en gaten in de sneeuw, onbekend hoe dat ontstaan is, maar het geeft wel een indruk van hoe diep de sneeuw is! Het is echt een hele gave activiteit om te doen en we genieten volop! Wat ook opvalt is de enorme stilte! Je hoort zo af en toe helemaal niets!

Eenmaal aan de overkant kunnen we met wat wenteltrappen nog een stukje naar boven en hebben we een prachtig uitzicht op de bergen in Italië! Het is daar onbewolkt en daardoor hebben we goed zicht! We kunnen ook 360 graden rondkijken en de Zwitserse en Franse Alpen ook zien.

5BDDA1B7-C547-43F9-AB58-F410B7138C2A

Heel erg mooi om daar te zijn! Nu we toch in Italië zijn, kopen we er fles Italiaanse wijn uit de Aosta vallei om mee te nemen naar huis 😊. We genieten nog even van het uitzicht en gaan dan weer met de kabelbaan terug naar de Franse zijde. Daar aangekomen gaan we naar de lift die ons naar l’Aguille du midi zal brengen, zodat we op het hoogste punt van de Mont Blanc zijn waar je zonder te klimmen kan komen! Als we daar aankomen is het bewolkt en zien we bijna niets, maar gelukkig zijn de wolken al snel weer weg en kunnen we de verschillende toppen zien, waaronder natuurlijk de top van de Mont Blanc, die nog 1000 meter hoger is dan het punt waar we staan. We kijken onze ogen uit. Wat ziet het er hier anders uit dan waar dan ook! In de verte zien we verschillende bergbeklimmers die een top hebben bereikt, heel indrukwekkend!

0C739BAD-F1F6-4923-B7FA-943102AF2114

Na een tijd rond gekeken te hebben, gaan we terug naar de lift en na een tijdje wachten naar beneden. Daar moeten we nog best een tijd wachten voor we in een kabelbaan kunnen stappen en staan we met nog meer mensen in een cabine. Gelukkig duurt het niet zolang en na nog een keer overstappen komen we weer in Chamonix aan. De zon schijnt nog volop en het verschil met bovenop de berg is erg groot! We smeren ons goed in en lopen naar het centrum om daar lekker op het terras na te genieten van deze dag! We vonden het allebei echt geweldig, maar ook wel heel intens. Na een drankje gaan we met de trein terug naar het appartement om ons op te frissen om daarna weer met trein naar Chamonix te gaan, want vanavond gaan we lekker uit eten!
We hebben van een medewerker in een winkel een paar restaurants aanbevolen gekregen en gaan op zoek naar een van deze restaurants. Het is een Italiaans restaurant in een rustige straat met uitzicht op l’Aguille du midi. Er is nog plaats en we genieten daar van een heerlijke maaltijd en heerlijke wijn! Omdat de trein naar tot 20:30 uur rijdt, moeten we na het eten wel terug lopen naar ons appartement, maar het is nog heerlijk weer en we zien de ondergaande zon op de Mont Blanc schijnen, waardoor het wel lijkt alsof ie in brand staat.
Terug in het appartement drinken we nog een glas wijn en gaan we daarna lekker slapen!